loading...
ورزشی ها
sajjad.i بازدید : 20 چهارشنبه 13 شهریور 1392 نظرات (6)

 

 

تاریخچه تنیس روی میز

تنیس روی میز ورزش خیلی قدیمی نیست. اولیننشانه هان مربوط به این رشته ورزشی مربوط به دهه های پایانی قرن نوزدهم است کهسربازان انگلیسی در هند و آفریقای جنوبی به وسیله ی بسته های سیگار و سرهای نوشابه،یک میز و تعدادی کتاب در وسط میز بازی می کردند. این ورزش در ابتدا تنیس داخل سالننامیده می شد.

تنیس روی میز ورزش خیلی قدیمی نیست. اولین نشانه هان مربوط بهاین رشته ورزشی مربوط به دهه های پایانی قرن نوزدهم است که سربازان انگلیسی در هندو آفریقای جنوبی به وسیله ی بسته های سیگار و سرهای نوشابه، یک میز و تعدادی کتابدر وسط میز بازی می کردند. این ورزش در ابتدا تنیس داخل سالن نامیده می شد. به مرورزمان و در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان این ورزش با نام هایی چون (Whiff Whaff) و (gossima) شناخته می شد، برادران پارکر اولین افرادی بودند که لوازم مناسب برای اینورزش تولید کردند.

در سال ۱۹۰۲ اولین راکت های حرفه ای این ورزش ساخته شد و انجمنپینگ پنگ در انگلستان تاسیس شد. هر چند این ورزش ابتدا به عنوان یک سرگرمی در بینافراد رایج شد که با هم بازی می کردند ولی به تدریج در انگلستان و اروپا گسترشیافت. با ورود تجهیزات این رشته ورزشی به ژاپن در حدود سال های ۱۹۲۰ تعداد بیشتریاز مردم دنیا با این ورزش جدید آشنا شدند.

فدراسیون بین المللی تنیس روی میز در سال ۱۹۶۲ در گردهمایی بینالمللی که در برلین تشکیل شده بود با حضور کشورهای انگلیس، سوئد، مجارستان، هند،آلمان، دانمارک، چکسلواکی، استرالیا و ولز تأسیس شد. اولین دوره رقابت های قهرمانیجهان یک سال بعد در کشور انگلستان برگزار شد.

در سال های اولیه رقابت های جهانی تا حدود دهه پنجاه میلادی تیمهای مجارستان، انگلیس، چکسلواکی و تیم های اروپایی بر سایر تیم ها برتری داشتند ولیبا پیشرفت این رشته ورزشی در شرق آسیا و ورود ژاپن، چین، تایوان و کره جنوبی به اینرقابت هاریال برتری ژاپنی ها و بعدها کره ایها و چینی ها به حدی رسید که امروزه دررقابت های جهانی و المپیک تمامی رویدادهای این ورزش با برتری ورزشکاران این کشورهابه پایان می رسد.

ورزش تنیس روی میز از بازی های المپیک ۱۹۸۸ وارد برنامه بازی هاشد. البته این رشته ورزشی از ۱۹۵۸ و سومین دوره بازی های آسیایی در برنامه اینرقابت ها قرار گرفت.

 


*تنیس روی میز در ایران

ورزش تنیس روی میز نخستین بار در سال های ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ توسطخارجی های مقیم آبادان و مسجد سلیمان به ایرانیان معرفی شد. تا سال ۱۳۲۵ کهفدراسیون تنیس روی میز تأسیس شد، بازیکنان ایرانی با انجام بازی های داخلی باخارجیان مقیم ایران در این رشته پیشرفت می کردند. هفت سال پس از تأسیس فدراسیوناولین دوره مسابقه های قهرمانی کشور در سال ۱۳۳۲ برگزار شد. در اولین دوره اینرقابت ها ۳ تیم تهران، آبادان و خراسان در تهران رقابت کردند. در انفرادی امیراحتشام زاده با پیروزی بر هوشنگ بزرگ زاده به مقام قهرمانی دست یافت.

تنیس روی میز ایران در اولین میدان بین المللی که مسابقه هایجهانی سال ۱۹۵۷ بود به مقام هفدهم مشترک در میان سی و سه تیم شرکت کننده دست یافت. علی رغم کمبود امکانات در آن زمان، تیم ایران در بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو بهمقام سوم دست یافت. امیر احتشام زاده و هوشنگ بزرگ زاده چهره های بی رقیب آن زمانتنیس روی میز ایران بودند. امیر احتشام زاده در بین سال های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۸ دوازدهبار قهرمان ایران شد.

در بازی های آسیایی ۱۳۶۶ تیم ایران به مقام پنجم دست یافت وهوشنگ بزرگ زاده در رقابت های انفرادی مکان سوم آسیا را به چنگ آورد و صاحب نشانبرنز شد. بهترین عنوان ایران در تاریخ حضورش در رقابت های جهانی کسب مقام نهم جهاندر سال ۱۹۶۳ است. در سال های ۱۹۶۵ (مقام دوازدهم)، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۱ (مقام شانزدهم) برایما به دست آمد. پس از چندین سال غیبت به علت پیروزی انقلاب اسلامی، تیم ایران درسال ۱۹۸۰ در قهرمانی آسیا شرکت کرد و به مقام یازدهم رسید. اولین حضور ما در مسابقههای قهرمانی آسیا به سال ۱۹۷۲ در اولین دوره این رقابت ها در پکن شرکت کرد و بهمقام هفتم رسید.

هر چند در دهه ۶۰ و ۷۰ هم بازیکنان خوبی چون مجید احتشام زاده،فواد کاسب، ابراهیم علیدخت، ابوطالب نجفی و ... در تنیس روی میز ایران حضور داشتندولی هیچگاه دوران پرشکوه گذشته تکرار نشد


تاريخچه تنيس روي ميز ايران در ادوار مختلف مسابقات آسيايي و جهاني

 

در 19 دوره برگزار شده اين رقابت‌ها تيم‌هاي كشورمان در 2008 سنگاپور و 2009 جيبور هند به عنوان پنجمي دست يافتند كه كسب اين جايگاه، مهمترين افتخار كشورمان در مسابقات قهرماني جوانان آسيا بود اما اصلي‌ترين عوامل اين موفقيت، ابتدا حضور نوشاد عالميان در تيم جوانان ايران، سپس برگزاري اردوهاي داخلي طولاني‌مدت، منسجم و حضور حريفان تمريني خارجي بود.

فدراسيون تنيس روي ميز گزارشي از موفقيت‌هاي ورزشكاران ايران در مسابقات و رويدادهاي مهم تنيس روي ميز در جهان و قاره آسيا را منتشر كرد.

به گزارش ايسنا، در فاصله زماني 59 سال حضور ورزشكاران ايران در مسابقات مختلف تنيس روي ميز در رويدادهاي المپيك، جهاني، بازي‌هاي آسيايي و مسابقات قاره كهن تنها 3 مدال برنز بدست آمده است.

در سال 1951 مسابقات قهرماني تنيس روي ميز جهان در اتريش برگزار شد كه براي نخستين مرتبه تيمي از ايران متشكل از امير احتشام زاده، پرويز خاموشي و احمد مباركي در اين رقابت‌ها حضور داشتند كه در بين 22 تيم شركت كننده عنوان شانزدهمي مشترك را كسب كردند.

در سال 1958 تيم 4 نفره ايران متشكل از امير احتشام زاده، هوشنگ بزرگ زاده، حميد كارلو و ادمونت بيت خدا، موفق شد در بازي‌هاي آسيايي توكيو به عنوان سوم تيمي دست يابد و در بازي‌هاي آسيايي 1966 بانكوك تايلند هم هوشنگ بزرگزاده در مسابقات انفرادي يك مدال برنز ديگر را به كارنامه پينگ پنگ ايران اضافه كرد.

به غير از اين 2 مدال، ساير پينگ پنگ بازان ايران در دو بخش آقايان و بانوان در رويدادهاي مهم جهاني و آسيايي در رده بزرگسالان از كسب مدال محروم مانده اند.

همچنين در سال 1989 و در حاشيه مسابقات قهرماني جوانان و نوجوانان آسيا براي نخستين بار رقابت‌هاي انفرادي نونهالان آسيا در دهلي نو برگزار شد كه از هر كشور يك بازيكن مجوز حضور در اين مسابقات را داشت و طي آن بهنام رحمت پناه موفق به كسب مدال برنز اين رقابت‌ها شد.

از سوي ديگر پس از سال 2004، نوجوانان و جوانان كشورمان در مسابقاتي تحت عنوان پوروتورهاي فدراسيون جهاني(پوروتور، مسابقاتي بين المللي بوده كه تحت نظر و قوانين يكپارچه فدراسيون جهاني برگزار و تمامي كشورها امكان ثبت نام و حضور در اين مسابقات را دارا هستند) شركت كرده و در رده‌هاي سني خود موفق به كسب مدال‌هاي مختلف شده اند كه اكثريت اين مدال‌ها هم توسط نوشاد عالميان بدست اورد.

**************************************************************************************************

 

 

 

 

در زير بصورت مختصر به موفقيت‌هاي ورزشكاران ايران در مسابقات و رويدادهاي مهم

تنيس روي ميز در جهان و قاره آسيا اشاره مي شود:

 


مسابقات المپيك:

پينگ پنگ بازان كشورمان از المپيك 1992 بارسلونا، جواز حضور در مهمترين تورنمنت ورزشي جهان را كسب كردند كه نماينده ايران در آن مسابقات ابراهيم عليدخت بود. در المپيك 2000 سيدني مجيد احتشام زاده، در المپيك 2004 آتن محمدرضا اخلاق پسند و در المپيك 2008 پكن افشين نوروزي نمايندگان تنيس روي ميز كشورمان در اين رقابت‌ها بودند كه هيچ كدام از آنها موفق به كسب پيروزي در المپيك نشده و در نخستين مرحله، از گردونه مسابقات كنار رفتند.

مسابقات جهاني:

همانطور كه اشاره شد ورزشكاران تنيس روي ميز كشورمان از سال 1951 ميلادي در مسابقات جهاني تنيس روي ميز حضور يافتند و بالاترين عنواني كه در 19 دوره حضور خود در اين رقابت‌ها بدست آوردند، عنوان نهمي مشترك در سال 1963 بود.

در آن سال تيم ايران متشكل از امير احتشام زاده، محمد اصلاحچي، هوشنگ بزرگزاده، حميد كورلو، محسن اسلامي و يوسف تيزهوش به شهر پراگ كشور چكسلواكي سفر و در ميان 43 تيم شركت كننده عنوان نهم مشترك به همراه سه كشور ديگر را كسب كرد.

در آخرين دوره مسابقات جهاني هم تيم ايران متشكل از مهران احدي، محمدرضا اخلاق پسند، افشين نوروزي و نوشاد عالميان در گوانگ ژو چين به مصاف حريفان خود رفته و در بين 72 تيم شركت كننده به مقام چهلمي دنيا دست يافتند.

در سال 2010 هم قرار است 789 پينگ‌پنگ‌باز از 133 كشور دنيا در مسابقات تنيس روي ميز قهرماني تيمي جهان حضور يابند كه اين مساله سختي‌هاي صعود در رده بندي جهاني را براي تيم تنيس روي ميز ايران نشان مي دهد.

بازي‌هاي آسيايي:

در حاليكه شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي تا چندماه ديگر در گوانگ ژو چين برگزار مي شود، پينگ پنگ بازان ايران مهمترين عناوين بين المللي خود را در اين مسابقات كسب كرده اند.

در بازي‌هاي آسيايي توكيو سال 1958 تيم 4 نفره ايران متشكل از امير احتشام زاده، هوشنگ بزرگ زاده، حميد كارلو و ادمونت بيت خدا موفق شد، عنوان سوم تيمي را از آن خود كند و در بازي‌هاي آسيايي 1966 بانكوك تايلند هم هوشنگ بزرگزاده در مسابقات انفرادي يك مدال برنز ديگر را به كارنامه پينگ پنگ ايران اضافه كرد.

البته طبق تصميم كميته المپيك كشورمان تيم پينگ پنگ ايران پس از بازي‌هاي آسيايي 1998 بانكوك تايلند، در رقابت‌هاي 2002 پوسان كره جنوبي و 2006 دوحه قطر فرصت حضور در اين مسابقات را پيدا نكرد اما در حال حاضر اين امكان فراهم شده است كه پس از سال‌ها تيم‌هاي آقايان و بانوان تنيس روي ميز كشورمان هم در بازي‌هاي آسيايي 201 گوانگ ژوچين حضور يابند.

مسابقات كاپ آسيايي:

يكي از مهمترين رقابت‌ها بين پينگ پنگ بازان آسيايي، مسابقه "كاپ آسيا" است كه بصورت انفرادي و با حضور 16 بازيكن برتر از كشورهاي مختلف قاره كهن برگزار مي‌شود.

اين مسابقات از سال 1983 آغاز شده و تاكنون 22 دوره آن سپري شده است كه مجيد احتشام زاده در سال 1991 مانيل فيليپين به مقام هفتمي اين رقابت‌ها دست يافت و اين بهترين عنوان پينگ پنگ بازان كشورمان در اين مسابقات محسوب مي شود.

مسابقات قهرماني آسيا:

از سال 1972 پينگ پنگ بازان ايران در مسابقات تنيس روي ميز قهرماني آسيا حضور يافتند كه در دور نخست اين رقابت‌ها كه در شهر پكن چين برگزار شد، تيم كشورمان در حضور 25 تيم شركت كننده به عنوان هفتمي دست يافت.

تا به امروز تيم‌هاي تنيس روي ميز كشورمان در 19 دوره رقابت‌هاي تنيس روي ميز قهرماني آسيا شركت كرده اند و بهترين مقام بدست آمده عنوان هفتمي در مسابقات سال 1972 چين و همچنين تكرار اين مقام در سال 1990 مالزي است.

تيم ايران در مسابقات سال 2009 كه در شهر لوكنو هند برگزار شد، در بين 20 تيم شركت كننده در رده نهم قرار گرفت.

مسابقات قهرماني جوانان آسيا:

پينگ پنگ بازان جوان كشورمان از سال 1983 در مسابقات قهرماني جوانان آسيا حضور يافتند. در آن رقابت‌ها كه در منامه بحرين برگزار شد تيم ايران در ميان 21 تيم شركت كننده در رده هفتم قرار گرفت.

در 19 دوره برگزار شده اين رقابت‌ها تيم‌هاي كشورمان در 2008 سنگاپور و 2009 جيبور هند به عنوان پنجمي دست يافتند كه كسب اين جايگاه، مهمترين افتخار كشورمان در مسابقات قهرماني جوانان آسيا بود اما اصلي‌ترين عوامل اين موفقيت، ابتدا حضور نوشاد عالميان در تيم جوانان ايران، سپس برگزاري اردوهاي داخلي طولاني‌مدت، منسجم و حضور حريفان تمريني خارجي بود.

مسابقات سال 2010 هم چندماه ديگر در تايلند برگزار مي شود كه مسئولان وقت فدراسيون فعاليت جدي خود براي كسب جايگاه مناسب در اين رقابت‌ها را از ابتداي سال 1389 آغاز كرده اند.
*********************************************************

اين مطلب وضعيت واقعي و كارنامه پينگ پنگ بازان كشورمان در 59 سال حضور تيم‌هاي بزرگسالان و ديگر رده‌هاي سني در مسابقات معتبر جهاني و آسيايي است.ااا


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 16
  • بازدید کلی : 108